Роз’яснення щодо оцінки збитків внаслідок збройної агресії

Зруйнований будинок у Києві

ГО «Всеукраїнська громадська організація «Союз експертів України»

ГО «Всеукраїнське об’єднання «Українське товариство оцінювачів»

ГО «Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки»

ГО «Всеукраїнська спілка оцінювачів»

ГО «Всеукраїнська спілка оцінювачів землі»

ГО «Всеукраїнська спілка експертів оцінювачів»

09.05.2022р. ФДМУ надав роз’яснення щодо оцінки збитків, завданих внаслідок збройної агресії рф.

Фонд державного майна України (далі – Фонд) враховуючи звернення саморегулівних організацій оцінювачів, а також суб’єктів оціночної діяльності, надає роз’яснення щодо оцінки збитків, завданих внаслідок збройної агресії російської федерації.

Ще на початку збройної агресії російської федерації проти України Фонд розпочав роботу над методологією розрахунку збитків, до якої залучив провідних оцінювачів в Україні, представників органів влади та фахівців із різних сфер.

Розробка методик здійснюється Фондом на виконання Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326 (далі – Порядок).

Відповідно до пунктів 14 та 15 Порядку Міністерство економіки України разом із Фондом, за погодженням із Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України розробляє методики визначення шкоди та збитків за напрямками «економічні втрати підприємств» та «втрати установ та організацій». Також Фонд разом із Міністерством розвитку громад та територій України здійснює роботу над розробкою методики визначення збитків за напрямом «втрати житлового фонду і об’єктів житлово-комунального господарства», зокрема в частині оцінки такого майна.

Під час спільної роботи Фонду та Міністерства розвитку громад та територій України над методикою оцінки збитків за напрямом «втрати житлового фонду і об’єктів житлово-комунального господарства» напрацьована методологія розрахунку збитків нерухомого майна. Вона має забезпечити уніфікований підхід до процедури визначення збитків та передбачає простий, стандартизований алгоритм розрахунку, який може бути реалізований спеціалістами органів державної влади або органів місцевого самоврядування, суб’єктами оціночної діяльності (оцінювачами), судовими експертами. Така стандартизована оцінка збитків має забезпечити задоволення потреб суспільства щодо забезпечення розрахунку збитків такого майна.

З метою забезпечення простого алгоритму розрахунку збитків, завданих нерухомому майну внаслідок збройної агресії, Фондом запропонований алгоритм розрахунку, який передбачає використання стандартних вихідних даних, показників, коефіцієнтів. На сьогодні Міністерство розвитку громад та територій України здійснює роботу над узагальненням показників, які використовуватимуться під час такого розрахунку.

Також, Фонд спільно із представниками органів державної влади та оцінювачами напрацював Загальні засади оцінки збитків, завданих майну внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, які мають бути основою під час розробки відповідних методик, що передбачені Порядком. Робота над відповідними методиками наразі триває (станом на 09.05.2022р.).

Слід відмітити, що будь-яка оцінка майна або збитків (незалежна оцінка або стандартизована оцінка) може бути забезпечена за наявності відповідних вихідних даних та інформаційних джерел, які необхідні для проведення оцінки майна. Збір такої інформації має здійснюватись на підготовчому етапі оцінки майна (збитків).

Міністерством розвитку громад та територій України листом від 26.04.2022 №7/15/3613-22 надано роз’яснення щодо проведення обстеження об’єктів нерухомого майна, яке зазнало руйнувань або пошкоджень.

У такому листі зазначається, що прийнято Порядок виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 № 473, згідно якого організація та координація виконання невідкладних робіт здійснюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності – військовими адміністраціями.

У разі виникнення на відповідній території проявів збройної агресії російської федерації, що зумовили пошкодження об’єктів, уповноважений орган здійснює попередні візуальні огляди пошкоджених об’єктів з метою формування переліків таких об’єктів.

За результатом попереднього огляду комісією складається акт обстеження.

Відповідно до зазначеного листа Міністерства розвитку громад та територій України, щодо об’єктів, які за результатами попереднього огляду визначені як зруйновані та значно пошкоджені, уповноважений орган приймає рішення щодо проведення їх обстеження відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 № 257 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2022 № 423). До проведення обстеження залучаються сертифіковані фахівці, що мають відповідну кваліфікацію, або підприємства, установи та організації, у складі яких є такі виконавці. До зазначеної постанови Мінрегіонбудом розроблено Методику обстеження будівель та споруд, пошкоджених внаслідок надзвичайних ситуацій, бойових дій та терористичних актів, що схвалена секцією Науково-технічної ради Міністерства розвитку громад та територій України (протокол від 23.04.2022 № І) та яку має ще затвердити Кабінет Міністрів України.

За результатом проведення такого обстеження складається звіт, до якого додасться акт обстеження.

Акт обстеження є ключовим документом, який застосовуватиметься під час оцінки збитків, оскільки міститиме висновок про ступінь пошкодження та можливість подальшого відновлення, подальшої експлуатації об’єкта нерухомого майна або такий об’єкт визнається таким, що підлягає демонтажу.

Тому, необхідно звернути увагу всіх суб’єктів оціночної діяльності (оцінювачів) на те, що оцінювачі не можуть самостійно проводити технічне обстеження пошкодженого або зруйнованого майна при проведенні його оцінки. Повноцінна робота суб’єктів оціночної діяльності (оцінювачів) щодо оцінки збитків та (або) оцінки втрат на відновлення розпочнеться після затвердження Методик оцінки збитків та інших нормативно-правових актів, які забезпечують процедури оцінки (збір вихідних даних, доступ до об’єкта оцінки, визначення мети оцінки тощо).

Сподіваємося, що оціночна спільнота з розумінням та відповідальністю поставиться до питання оцінки збитків, завданих майну та майновим правам внаслідок збройної агресії російської федерації, оскільки використання загальноприйнятої методології оцінки, яка спирається на засади Міжнародних стандартів оцінки, не тільки впливає на достовірність результатів такої оцінки, але й збільшує довіру міжнародних інституцій до результатів оцінки збитків в цілому. А довіра до результатів оцінки є ключовою вимогою, що постає перед Україною в контексті залучення донорів чи отримання репарацій.

 

Заступник Голови Фонду

Юлія БЄЛОВА


Пошкоджена лікарня у Тростянці

Поширити у Facebook