Під автотюнінгом розуміють внесення змін до екстер’єру, інтер’єру або ходової частини автомобіля з метою поліпшення відповідно його зовнішнього вигляду, технічних і аеродинамічних характеристик. Наприклад, збільшення потужності мотора, удосконалення гальмівної системи, установка додаткових динаміків, монтаж обважень – бампера, спойлера, дифузора, підніжок та багато іншого. Тюнінг давно вийшов за рамки гаражних майстерень, з’явилися великі компанії, що випускають цілі серії оригінальних тюнінгових комплектів для доопрацювання стічних авто. Крім цього, працюють тюнінг-ательє, деякі послуги надають звичайні автосервіси.
Тюнінг з’явився у середині XX століття з простого стайлінгу та швидко перетворився на справжню філософську систему, отримавши послідовників по всьому світу. Адже тюнінг – це свого роду маніфест індивідуальності, засіб самовираження і самоствердження. Автомобіль сьогодні не пасивний об’єкт або транспортний засіб, а повноправний великий аксесуар, що надає широке поле діяльності для творчого процесу. Розробка дизайну елементів тюнінгу ведеться з урахуванням особливостей конструкції та характеру чотириколісного друга.
Для багатьох автовласників зміна транспортного засобу стала хобі чи професією. Сотні тисяч ентузіастів із усіх країн створюють спільноти, форуми, присвячені вдосконаленню машин. Щорічно проводяться численні заходи, на яких представляються нові версії обважень, задаються тренди для модернізації салонів, експонуються тюнінговані автомобілі. І нехай в Україні цей вид діяльності з’явився пізніше, зараз він стрімко набирає обертів.
Про що тут йдеться:
1. Зовнішній тюнінг
Однією з різновидів тюнінгу є стайлінг – надання зовнішньому вигляду автомобіля індивідуальності, власного стилю. Таке рішення дозволяє виділити транспортний засіб із тисяч інших, привернути увагу оточуючих. У стайлінг включають такі види робіт як:
- перефарбування кузова в один або кілька кольорів, із глянцевим або матовим покриттям;
- нанесення зображень і принтів у техніці аерографії, в деяких випадках допустимо брендування плівкою;
- тонування скла (крім лобового);
- установка зовнішнього обважування: бампера, спойлерів, дифузорів, повітрозабірників, порогів;
- монтаж світлодіодного підсвічування фальшрадіатора, фар, крил, днища, коліс;
- закріплення на деталях авто додаткових елементів, наприклад, вії на фари, фігури на капот;
- установка помітних колісних дисків.
При установці комплекту обважування варто пам’ятати, що поліпшення аеродинамічних властивостей стає помітним на швидкості від 120 км/год. У таких випадках спойлер і дифузор дійсно збільшують притискну силу автомобіля, що сприятливо позначається на «слухняності» машини. А потоки повітря, які перенаправляються, охолоджують елементи гальмівної системи та двигуна. За інших умов – це просто деталі декору.
2. Тюнінг салону
Більшість автомобілів випускається із цілком комфортабельним салоном, який за необхідності може бути доукомплектований ще на стадії продажу. Але він все одно стандартизований і обмежений у можливостях. Тому тюнінг салону користується великою популярністю. У першу чергу мова йде про перетяжку сидінь, приладової панелі, керма, стелі, дверей різними матеріалами. Найчастіше використовуються велюр, штучна замша (алькантара), килимове покриття автокарпет, а також штучна і натуральна шкіра. Слід зауважити, що автомобільні матеріали відрізняються підвищеною товщиною, міцністю, мають додаткові просочення для захисту від вологи і забруднень.
Крім того, до тюнінгу салону входять установка підігріву керма, сидінь, монтаж додаткової системи вентиляції, розміщення декоративного підсвічування або елементів освітлення, придбання масажних накладок і комплектів килимків підвищеної комфортабельності. Нерідко автовласники йдуть на кардинальні зміни, повністю змінюючи приладову панель, крісла, форму інших елементів інтер’єру.
3. Тюнінг для гонок – рінгтул
Крім цього, виділяють рінгтул (ringtool) – тюнінг автомобіля, який готується взяти участь в аматорських гонках на трасах загального користування. Стандартний пакет позначають буквами RS. До нього входять вдосконалена гальмівна система, аеродинамічний обвіс, зварений каркас безпеки і спортивна підвіска. Часто на машинах встановлюють двигуни від спорткарів або модернізують наявний. Зрозуміло, тюнінгують і зовнішність автомобіля, додаючи брутальності та агресії за допомогою аерографії або установки додаткових елементів декору. Існують професійні тюнінг-ательє, що спеціалізуються саме на рінгтулах.
4. Тюнінг ходової частини
Спочатку тюнінг був спрямований на поліпшення елементів ходової частини автомобіля. Збільшити потужність авто і його прохідність, зменшити витрату палива, посилити безпеку, продовжити термін експлуатації – ось причини, за якими автовласники вносили зміни. З тих пір витекло багато води, сучасні двигуни значно перевершують мотори минулого, але проблема тюнінгу ходової частини залишається як і раніше актуальною.
4.1. Тюнінг гальм
Мабуть, найважливіша частина тюнінгу. Адже гальма забезпечують безпеку автомобіля (а також водія і пасажирів) не тільки на дорозі під час їзди, але і в стані спокою, утримуючи машину від мимовільного руху. До робіт із модернізації гальм входять монтаж передніх і задніх супортів зі збільшеною кількістю поршнів, установка високотемпературних колодок із підвищеним коефіцієнтом тертя. Крім того, має сенс поставити диски більшого розміру, щоб підвищити ККД гальмівної системи.
4.2. Тюнінг двигуна
Полягає у доопрацюванні старого або установці нового агрегату. У першому випадку передбачається форсування мотора шляхом збільшення оборотів двигуна або підвищення потужності плеча крутного моменту. Тому замінюють клапани, шатуни, поршні, полегшують деталі, монтують компресор або турбонаддув. Також популярні впровадження повітряних фільтрів для зниження опору і модернізація вихлопної системи.
В якості додаткових заходів використовують «економайзери» – пристосування, які збільшують ККД двигуна за рахунок повного згоряння паливних сумішей. До таких пристроїв відносяться система уприскування в ДВЗ, озонатори для нього ж, вихорові змішувачами для приготування паливно-повітряної суміші, свічки із плазмовими запалювачами.
4.3. Тюнінг трансмісії
Трансмісія відповідає за передачу крутного моменту від мотора до ведучих коліс. Щоб покращити її показники тюнінгують коробку передач, підбираючи передавальні числа в залежності від габаритів коліс, потужності двигуна і крутного моменту, а також нові шестерінки. Останні дозволяють прискорити розгін автомобіля. Часто заводську коробку перемикання передач замінюють на дискову або кулачкову. Крім цього, модернізують і зчеплення: встановлюють полегшений маховик або металокерамічний диск. При цьому збільшується термін служби деталей, знижується вплив перепадів температур, перемикання передач стає більш чітким, без пробуксовок.
4.4. Тюнінг підвіски
Система підресорювання служить з’єднувальною ланкою між колесами і кузовом. Від неї залежить м’якість ходу автомобіля. Щоб знизити тряску і вібрацію встановлюються більш жорсткі пружини, стійки підвіски або амортизатори. Добре зарекомендувала себе процедура заміни важелів підвіски або стабілізаторів поперечної стійкості. При зменшенні кліренсу машина стає стійкішою та краще слухається у поворотах при високих швидкостях. У деяких випадках інсталюють гідро-або пневмопідвіску, яка керується із салону та регулює величину дорожнього просвіту. При цьому також можна окремо змінювати висоту кожного колеса за допомогою спеціальних поршнів.
5. Чіп-тюнінг
Окремо варто виділити чіп-тюнінг, тобто корекцію керуючих програм або додавання сторонніх електронних блоків з метою поліпшити окремі характеристики двигуна. Основні завдання чіп-тюнінгу – підвищення потужності мотора, зниження витрати паливних сумішей, калібрування програм управління при установці газобалонного обладнання. А також усунення помилок у заводських програмах і більш тонка настройка під особливості палива, клімату і зміненої ходової частини. Зазвичай для цього до штатного контролера управління двигуном підключають суб-комп’ютер або вносять коригування до самої програми контролера. В останньому випадку застосовують апаратні інтерфейси, які дозволяють записувати програми через діагностичний роз’єм транспортного засобу.
Щоб уникнути прикрих промахів, рекомендується довіряти чіп-тюнінг тільки професіоналам у цій сфері. Вони використовують спеціалізоване програмне забезпечення із базами даних прошивок і калібрувань від виробників. Результати чіп-тюнінгу залежать від самого двигуна та ефективності заводських установок, зазвичай мова йде про приріст потужності на 8-12%, для наддувних моторів цей показник може перевищувати навіть 30%.
6. Аудіотюнінг
Умовно установку акустичної системи можна віднести до тюнінгу салону, оскільки вносяться зміни до внутрішньої частини кузова. Але при цьому зачіпається і електронна система автомобіля, що дозволяє розглядати аудіотюнінг як окремий різновид. Мінімальний набір – це автомагнітола плюс два динаміка у передніх дверцятах. Для любителів і поціновувачів музики цього явно замало. Просто замінити колонки на більш потужні не вийде, адже головний пристрій не буде справлятися із збільшеним навантаженням. Тому зазвичай змінюють весь комплект. Підбирається магнітола, задні та передні динаміки, але найголовніше – підсилювач. Додатково можна поставити сабвуфер, щоб мати можливість насолодитися деталізованими басами.
При монтажі системи велику роль відіграє раціональне розміщення проводки, а також вибір місця для звуковипромінювачів. Іноді низькочастотний багатосмуговий підсилювач виносять в багажне відділення, для чого там монтується фазоінверторний корпус. При жорсткому аудіотюнінгу частина динаміків встановлюють на даху, на спеціальній металевій рамі. У деяких випадках автовласники просять оснастити автомобіль світломузикою.
Підсумки
Все різноманіття видів тюнінгу зводиться до надання автомобілю індивідуальних рис, збільшення потужності, поліпшення комфортабельності та відповідності потребам власника. Багато інтернет-магазинів (наприклад, https://toptuning.ua/ua/) пропонують оригінальні комплекти деталей, які створюються для конкретних марок, із урахуванням особливостей кузова. Це дозволяє обвісу гармонійно доповнювати екстер’єр, додаючи спортивного шику або респектабельності. При розробці проектів тюнінгу головне пам’ятати, що стиль передбачає міру, без кричущих деталей, вульгарних забарвлень і гротескних конструкцій.
Автотюнінг – дороге задоволення, але багато власників охоче йдуть на витрати, щоб улюблена машина виглядала гідно. Деякі фірми йдуть назустріч користувачам, пропонуючи конфігуратори, які допомагають підібрати комплект або окремі деталі тюнінгу. А також і калькулятори для розрахунку вартості. Успішно вирішується питання оплати із можливістю покупки у кредит або розстрочку. Гнучкий підхід до клієнтів дозволяє обслуговувати як приватних осіб, так і великі компанії з корпоративним автопарком. Звернення до профільних фірм гарантує якість матеріалів і монтажу. Не варто економити на безпеці, адже наспіх встановлений бампер може злетіти під час руху і стати причиною аварії. А недбало прокладена електропроводка – причиною пожежі.